به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ، نقی مسکینی در جلسه ستاد مدیریت پسماند مراغه با اشاره به تلاش مضاغف شهرداری در مناطق شهری و دهیاری ها در روستا در زمینه جمع آوری پسماندها گفت : گروهی متشکل از نمایندگان اداره محیط زیست ، شهرداری ، بهداشت محیط ، دهیاری ها  و اداره منابع طبیعی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رصدمراغا ، نقی مسکینی در جلسه ستاد مدیریت پسماند مراغه با اشاره به تلاش مضاغف شهرداری در مناطق شهری و دهیاری ها در روستا در زمینه جمع آوری پسماندها گفت : گروهی متشکل از نمایندگان اداره محیط زیست ، شهرداری ، بهداشت محیط ، دهیاری ها  و اداره منابع طبیعی ، مشکلات زیست محیطی در مناطق شهری و روستایی را بررسی کرده و نتایج بدست آمده به دبیرخانه ستاد پسماند ارائه شود .

معاون عمرانی فرماندار مراغه با اشاره به وجود مرکز دفن زباله و لزوم توسعه و تکمیل این مرکز  ،  فنس کشی و ایجاد امکانات نظارتی در این محل توسط شهرداری این شهرستان را در دستور کار قرار داد .

در ادامه معاون خدمات شهری شهرداری مراغه با اشاره به اینکه محل فعلی دفن زباله این شهرستان مساحتی بالغ بر ۵۹ هزار و ۲۰۰ متر مربع دارا است افزود : این مکان نیازمند توسعه است و با توجه به ورود روزانه ۱۲۰ تن زباله شهری و ۱۰ تن زباله روستایی به این مکان به زودی توسعه می یابد.

وی در ادامه خاظر نشان کرد : در این راستا  نیز ۹ هکتار زمین در مکان مناسب برای توسعه این محل توسط شهرداری خریداری شده است که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

علی نژاد ابیض در ادامه با اشاره به ایجاد کارخانه پیشرفته زباله سوز اظهار کرد : ایجاد این مرکز با هدف تولید انرژی سبز از پسماندها از سوی بخش خصوصی در دست مطالعه است و با راه اندازی آن امکان امحاء پسماندهای مراغه و چند شهر همجوار نیز  فراهم می شود .

رئیس اداره محیط زیست ادامه داد : ایجاد سازمان بازیافت توسط شهرداری، فرهنگ سازی برای تفکیک زباله در مبدا، الگوی صحیح مصرف در بین شهروندان، راه اندازی کارخانه کمپوست و امحای زباله های بیمارستانی و درمانی از راهکارهای موثر برای مدیریت پسماند در این شهرستان است .

عباس کاردان با اشاره به برخی مشکلات در زمینه جمع آوری پسماندهای شهری و روستایی گفت : تاکنون اقدامات موثری در جهت فرهنگ سازی برای تفکیک زباله و پسماندها در مبداء انجام نشده است .

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز در این نشست ضمن انتقاد از تخلیه نخاله های ساختمانی و سنگ های بستر رودخانه در باغ ها و زمین های کشاورزی در مناطق شهری و روستایی افزود : برخی افراد سودجو با تخلیه این پسماندها و تبدیل این باغ ها به زمین های درجه ۳ و غیرکشاورزی اقدام به اخذ مجوز ساخت واحدهای مسکونی و تجاری می کنند که برخورد با این افراد توسط دستگاه های نظارتی ضروری است.

محمد نریمانی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای مدیریت پسماندها در مناطق روستایی افزود: فرهنگ سازی برای جلوگیری از پخش شدن برخی پسماندهای کشاورزی و حیوانی در حاشیه جاده های روستایی این شهرستان در حال انجام است.