در پی توافق اولیه مذاکرات هسته ای در لوزان، رئیس‌جمهوری روسیه دستور ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس ــ ۳۰۰ به ایران را لغو کرد. دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» با امضای مصوبه‌ای، انتقال موشک‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را امکان‌پذیر کرده است. پس از این دستور پوتین، وزارت امور […]

s300.jpga_

در پی توافق اولیه مذاکرات هسته ای در لوزان، رئیس‌جمهوری روسیه دستور ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس ــ ۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» با امضای مصوبه‌ای، انتقال موشک‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را امکان‌پذیر کرده است.

پس از این دستور پوتین، وزارت امور خارجه روسیه نیز بیانیه ای در این زمینه صادر کرد و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم گفت: فروش و تحویل این سامانه به ایران، خطر و تهدیدی علیه هیچ کشور دیگری نیست.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که سامانه اس-۳۰۰ بسرعت تحویل ایران خواهد شد.

خشم اسرائیل و موضع مبهم آمریکا

بلافاصله پس از اعلام تحویل این سامانه، اسرائیل تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران را محکوم کرد!

وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی در اولین واکنش مقامات اسرائیلی به خبر تحویل اس-۳۰۰ به ایران گفت: تحویل این سامانه به ایران نتیجه مشروعیت بخشیدن به جمهوری اسلامی ایران در تفاهم لوزان است.

وی با هشدار نسبت به این اقدام افزود: به جای اینکه جلوی ایران را در حمایت از فعالیتهای تروریستی بگیرند(!) به این کشور اجازه می‌دهند سلاحهای پیشرفته دریافت کند.

یک مقام دیگر صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با کانال ۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد: تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران توازن قدرت در منطقه را برهم خواهد زد.

همچنین یک مقام نظامی آمریکا نیز در واکنش به این لغو گفت: این اقدام باعث افزایش قابلیتهای نظامی ایران می شود.

سامانه دفاع موشکی اس ــ ۳۰۰ چیست؟

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

اس-۳۰۰ پی‌ام‌او یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد.

روسیه در سال ۲۰۰۷، قراردادی را برای فروش موشک های اس ۳۰۰ به ایران به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را امضا کرد. مسکو در سال ۲۰۱۰ و در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن فروش سلاح به ایران به خاطر برنامه انرژی هسته ای مناقشه برانگیز آن، این قرارداد را معلق کرد.

پس از آن ایران علیه شرکت دولتی صادرات سلاح روسیه “روسوبورون اکسپورت” در دادگاه مصالحه و داوری ژنو اقامه دعوا کرد و روسیه نیز به ایران پیشنهاد یک مصالحه را داد که براساس آن سامانه موشکی دفاع هوایی آنتی-۲۵۰۰ را به ایران تحویل دهد، اما ایران این پیشنهاد را رد و بر اجرای توافقنامه اصلی تأکید کرد.

هم اکنون با توافق اولیه و شفاهی که در لوزان سوئیس صورت گرفت، پوتین دستور تحویل این سامانه را صادر کرده است.

منبع :آرمان پرس